Pressemeddelelser har virket i over 100 år

Den tidligste pressemeddelelse menes Ivy Lee at have skrevet. I 1906 arbejdede hans firma for Pennsylvania Jernbane og der skete en stor ulykke. I stedet for at vente med at se, hvordan journalisterne ville dække historien, skrev han selv en tekst og distribuerede den proaktivt til journalister.

Pressemeddelelsen blev skabt efter togvraget den 28. oktober 1906 i Atlantic City, N.J., hvor flere end 50 personer døde.

Toget var ejet af Pennsylvania Jernbane, og de var en af ​​Ivy Lees kunder. Som reaktion på katastrofen overbeviste Ivy Pennsylvania Jernbane til at afgive en erklæring om, hvad der var sket. Dermed igangsatte han en praksis for virksomheder til at kommunikere direkte med pressen omkring spørgsmål og holdninger – samt i dette tilfælde for Pennsylvania Jernbane at give en forklaring på, hvad der var sket. The New York Times siges at have været så imponeret over Ivy Lee’s tekst, at avisen trykte, hvad der formentlig viste sig at være verdens første pressemeddelelse – nøjagtigt som Lee havde skrevet teksten.

Den blev bl.a. bragt i avisen The New York Times kort tid efter. 

Sådan kan en pressemeddelelse bruges

Selvom det er sjældent for medier at bruge pressemeddelelser ordret i disse dage, fungerer de stadig ofte som et udgangspunkt for en journalist for at skabe en historie. 

Mere end 100 år efter Lees innovation er pressemeddelelser fortsat et vigtigt redskab for at tiltrække nyhedsmediernes opmærksomhed på et nyhedsværdigt informationsemne. Pressemeddelelser, også kendt som nyhedsmeddelelser, er dokumenter i et specifikt format som bruges til en række forskellige formål, der bl.a. inkluderer:

  • At udgive nyheder i situationer, hvor en virksomhed har brug for at løse et problem, reagere på en krise og / eller dele generel information.
  • Meddelelser fra enkeltpersoner, der har til hensigt at få offentlighedens opmærksomhed eller få svar fra personer i forhold til beskyldninger mod dem.
  • Et firma, der annoncerer et nyt eller forbedret produkt / service.
  • En virksomhed, der annoncerer et boom i salg eller svar på beskyldninger mod dem.
  • Deling af data, statistikker, tip, tendenser, perspektiver eller anden relevant information, der ville være af interesse for en bestemt branche.
  • Annonceringen af ​​en pressekonference eller en kommende begivenhed.
  • En virksomhed, der ønsker link building for at forbedre SEO / placeringer i søgeresultater.
  • En forfatter eller udgiver, der deler oplysninger om udgivelsen af ​​en ny bog.
  • Oplysninger fra kunstnere, der deler nyheder om deres seneste album, film, viser osv.

Pressemeddelelser er kommet for at blive

En pressemeddelelse kan hurtigt og effektivt dele information om en begivenhed, et produkt, et kampagneløfte, et møde eller være vært for andre begivenheder – enhver situation, hvor den samme information skal nå ud til alle.

En pressemeddelelse giver muligheden for at dele holdninger til, hvorfor et produkt er specielt, svare på påstande fra andre, forklare hvorfor organisation er vigtig osv. Snarere end kun at lade andre definere én.

En pressemeddelelse giver den bedste mulighed for at garantere, at oplysninger om et produkt, erklæring om en position, datoer og tidspunkter for en begivenhed osv. deles korrekt med offentligheden.Da Ivy Lee skabte, hvad der bredt antages at være verdens første pressemeddelelse, etablerede han en uvurderlig komponent til enhver PR-kampagne. Tiderne og teknologien har ændret sig, men der er flere ting en pressemeddelelse kan udføre, der stadig gør brugen af pressemeddelelser lige så relevant i dag som da Lee levede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *