21. oktober 2020

Teknisk SEO, en oversigt til nybegynderen

SEO er noget de fleste efterhånden har hørt om et par gange. Det er en af de der buzzord der kan få alle fra management til økonomi til at løfte øjenbrynet. Det er en utrolig vigtig del af alle virksomheders (og hjemmesider generelt) mængde organiske trafik, og hvis SEO gøres rigtigt, kan det potentielt set sende din virksomhed ind i den organiske trafik himmel hvor digitale kunder bare er noget du får helt gratis – enhver virksomheds drøm! 

Teknisk SEO – endnu sværere end front-end SEO

Front-end SEO dækker over alt det indhold på din hjemmeside som din potentielle kunde kan se, det dækker over det tekst du har på din side, de billeder du har valgt og deres tilhørende navne og selvfølgelig det video du har på din hjemmeside, der skal forklare eller sælge dit produkt til kunden. 

Teknisk SEO er alt det på hjemmesiden som gæsten ikke kan se. Det er din kode, det er måden du navigerer dem rundt på siden, det er hvor købsknappen sidder og meget mere – og så er det en del mere hardcore end den traditionelle SEO – men også mindst ligeså givende.

Jeg har skriblet en oversigt over forskellige elementer i teknisk SEO sammen herunder, så du har en idé om omfanget af SEO som en helhed.

Teknisk SEO – en oversigt

  • Din kode
    Det der bestemmer din rangering på google er blandt andet hvor let læselig din hjemmeside er for de bots der crawler din hjemmeside. Her kan en ren og pæn (og ordentligt strukteret) kode være med til at gøre det endnu nemmere for din hjemmeside at opnå en god placering. Når google læser dine overskrifter, kan den godt lide at de er inddelt i de rigtige H\’er (overskrifter), så H1 kommer først efterfulgt af H2 og så videre.
  • Din interne wayfinding på hjemmesiden
    Spiller også en enormt stor rolle for mængden af salg du får. Hvis det er svært at navigere rundt på din hjemmeside er det også svært for dig at bibeholde gæsternes opmærksomhed. Den bedste måde at forklare det på er at dine interne sider skal linke imellem hinanden som en slags digitalt spindelvæv – de skal kort sagt guides rundt på din hjemmeside. 

    Hvis du guider dem rundt i alle de ting og overvejelser som de har brug for, for at beslutte om de skal have dit produkt eller ej, er der også meget bedre chancer for at de ender med at købe noget på din side.